România pe scena impactului social din Europa Centrală și de Est prin HELP Autism, OPHORI – Handmade Cosmetics și PiciordePlay
Compania maghiară SSH Boards a câștigat Marc CEE Excellence Award, iar HELP Autism din România și ByeAgain din Austria au fost desemnate câștigătoare la nivel național.
București, 9 mai 2025. Prima ediție a programului Marc Impact, o inițiativă regională dedicată sprijinirii și scalării antreprenoriatului social și a organizațiilor cu impact, lansat de Fundația ERSTE și Erste Social Finance, s-a încheiat cu un eveniment de tip pitch, la care au participat nouă companii din România, Austria și Ungaria. Evenimentul a avut loc la Viena și a reunit investitori, experți și lideri din ecosistemul investițiilor de impact.
În ultimele luni, 65 de startupuri de impact din România, Austria și Ungaria au participat la prima fază de pregătire a Programului Marc Impact. Dintre acestea, 39 de companii au fost selectate pentru a beneficia de consiliere personalizată, adaptată provocărilor lor specifice, iar cele mai bune nouă companii — câte trei din fiecare țară — și-au prezentat proiectele în fața unui juriu de specialitate pe 6 mai, la Viena.
Cele trei companii câștigătoare ilustrează diversitatea ideilor antreprenoriale sprijinite de Programul Marc Impact:
- SSH Boards – companie de familie, cu sediul lângă Budapesta, oferă soluții de izolație pentru exterior pe bază de paie, cu emisii reduse, pentru a crește sustenabilitatea industriei construcțiilor. Aceștia au dezvoltat o tehnologie de producție inovatoare care permite fabricarea de izolații ecologice, de înaltă calitate, care sunt disponibile pe scară largă, oriunde în lume.
- HELP Autism – cu sediul la București, este cea mai mare organizație dedicată cauzei tulburării de spectru autist (TSA) din România. Au sprijinit deja peste 3.300 de persoane cu autism, și pe familiile lor, prin terapie, educație și consiliere, în cadrul a șapte centre disponibile la nivel național. Organizația intenționează să-și extindă serviciile la 50 de centre în România până în 2030, printr-un sistem de franciză socială, iar modelul propus generează un impact dublu: sprijin direct pentru beneficiari și oportunități de muncă pentru specialiștii locali.
- ByeAgain – cu sediul în Graz, oferă o a doua viață produselor returnate. Specializată în produse pentru copii și jucării, compania recondiționează articole precum cărucioare și scaune auto returnate retailerilor online, pregătindu-le pentru revânzare. Cei doi fondatori, cu experiență în logistică en-gros, se concentrează pe optimizarea automată a procesului de recondiționare și recent și-au extins activitatea.
Mai multe informații despre Programul Marc Impact și cele trei business-uri din România care au ajuns în etapa finală, puteți găsi în comunicatul de presă atașat. De asemenea, aici puteți găsi descrierea tuturor celor nouă afaceri, din România, Ungaria și Austria, care au susținut pitch-ul în fața juriului, iar aici sunt mai multe imagini de la eveniment.