Ziua internaţională împotriva violenţei şi a bullying-ului la şcoală, inclusiv a cyberbullying-ului, este marcată în prima zi de joi a lunii noiembrie, în 2024, la 7 noiembrie, potrivit site-ului UNICEF, https://www.unicef.org/.
Bullying-ul se poate identifica, indică site-ul https://www.unicef.org/, prin următoarele trei caracteristici: intenţie, repetiţie şi putere. Un abuzator are intenţia de a provoca durere, fie prin acte de violenţă fizică sau cuvinte ori printr-un comportament care răneşte şi o face în mod repetat. Băieţii au mai multe şanse de a se confrunta cu bullying fizic, pe când fetele trăiesc mai des experienţa bullying-ului psihologic. Bullying-ul este mai degrabă un tipar de comportament şi mai puţin un incident izolat. De obicei, copiii care hărţuiesc au un statut social perceput ca fiind superior sau se află într-o poziţie de putere, precum copiii care sunt mai mari, mai puternici sau cei care sunt percepuţi a fi populari. Copiii cei mai vulnerabili se confruntă cu un risc crescut de a cădea victimă bullying-ului. Aceştia sunt de obicei copii din comunităţi marginalizate, copii din familii vulnerabile, copii cu identităţi de gen diferite, copii cu dizabilităţi sau copii migranţi, ori refugiaţi etc. Bullying-ul se poate produce atât în mediul fizic cât şi virtual.
Cyberbullying-ul înseamnă bullying prin folosirea tehnologiilor digitale şi are loc pe reţelele de socializare, pe platformele de schimb de mesaje, platformele de jocuri şi pe telefoanele mobile. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizaţi. Printre exemple se numără: răspândirea minciunilor sau postarea de fotografii jenante ale cuiva pe reţelele de socializare; transmiterea de mesaje supărătoare sau de ameninţări prin platformele de schimb de mesaje; copierea identităţii unei persoane şi transmiterea în numele acesteia de mesaje răuvoitoare cuiva. Agresiunea de tip bullying faţă-în-faţă şi cea în mediul online se pot petrece concomitent. Dar cyberbullying lasă amprente digitale – înregistrări care se pot dovedi utile şi care pot oferi dovezile necesare pentru a putea pune capăt agresiunii, conform https://www.unicef.org/.
În 2024, prin tema zilei “Protect, educate, empower: A call by learners for safe and inclusive schools” este recunoscut rolul critic al educaţiei în stoparea violenţei şi importanţa perspectivelor elevilor în modelarea politicilor şi practicilor educaţionale. Tema din acest an se bazează pe angajamentele globale şi subliniază urgenţa abordării violenţei în şi prin educaţie şi a investiţiilor în parteneriate intersectoriale. Prin amplificarea perspectivelor elevilor şi a vocilor copiilor, UNESCO face apel la lideri să îşi îndeplinească angajamentele şi promisiunile de a transforma mediile de învăţare în spaţii sigure şi incluzive în care copiii pot învăţa şi prospera.
Anul acesta, marcarea Zilei internaţionale împotriva violenţei şi a bullying-ului la şcoală, inclusiv a cyberbullying-ului coincide cu deschiderea primei Conferinţe ministeriale globale privind eliminarea violenţei împotriva copiilor, care are loc la Bogotá, Columbia, în perioada 7-8 noiembrie. Printr-o serie de evenimente organizate în cadrul Conferinţei, UNESCO şi partenerii săi evidenţiază puterea educaţiei de a pune capăt violenţei şi de a prezenta bunele practici pentru a aborda cauzele fundamentale ale violenţei şi pentru a lega copiii de serviciile de asistenţă de care au nevoie pentru a prospera, notează site-ul oficial al organizaţiei.
Un număr semnificativ de copii şi adolescenţi din întreaga lume se confruntă cu violenţa şcolară şi hărţuirea, inclusiv hărţuirea cibernetică, care le afectează negativ sănătatea, bunăstarea şi educaţia.
În 2019, în cadrul celei de-a 40-a Conferinţe Generale a UNESCO, desfăşurată la Paris, prima zi de joi a lunii noiembrie a fost proclamată drept Ziua internaţională împotriva violenţei şi a bullying-ului în şcoli, inclusiv a cyberbullying-ului. Prima ediţie a acestei zile a avut loc în 2020, potrivit https://www.unicef.org/.
Statele membre UNESCO au recunoscut, odată cu declararea acestei zile, că violenţa în şcoală, sub toate formele sale, este o încălcare a drepturilor copiilor şi adolescenţilor la educaţie, sănătate şi bunăstarea acestora. Un apel a fost lansat către statele membre UNESCO, partenerii ONU şi alte organizaţii internaţionale şi regionale relevante, către societatea civilă, inclusiv către organizaţii neguvernamentale, persoane fizice şi alte părţi interesate pentru a contribui la promovarea, celebrarea şi organizarea acestei zile internaţionale.
În această zi, elevii, părinţii, membrii comunităţilor educaţionale, autorităţile educaţionale, o serie de sectoare şi parteneri, inclusiv industria tehnologică, sunt invitaţi să ia parte la prevenirea tuturor formelor de violenţă şi la promovarea unor medii sigure de învăţare, atât de importante pentru sănătatea, bunăstarea şi educaţia copiilor şi tinerilor. AGERPRES/(Documentare – Irina Andreea Cristea, editor: Liviu Tatu, editor online: Alexandru Cojocaru)
Sursa foto: StirileTVR/X
Sursa: https://www.agerpres.ro/documentare/2024/11/07/7-noiembrie-ziua-internationala-impotriva-violentei-si-a-bullying-ului-la-scoala-inclusiv-a-cyberbullying-ului-unesco–1382627
–